Hírek

Iskolai közösségeket buzdít telefonmentességre az Analóg November kihívás

Iskolai közösségeket buzdít telefonmentességre az Analóg November kihívás

Kép forrása: pixabay.com

Offline időtöltésre és telefonmentes közösségi élményszerzésre buzdítja a diákokat, szülőket és pedagógusokat a következő hónap elején induló Analóg November kezdeményezés. A szemléletformáló, játékos kihíváshoz november 3. és 30. között bárki csatlakozhat, a részvételhez csupán a magyar egyetemisták által fejlesztett Out! applikáció letöltésére van szükség – ennek segítségével az iskolai közösségek saját intézményük virtuális kosarába gyűjthetik a telefonmentes, „analóg” perceket. A legtöbb offline időt összegyűjtő iskolai közösségeket értékes nyereményekkel jutalmazzák majd, de valójában a kihívás minden résztvevője nyer – az Analóg Novembernek köszönhetően ugyanis a résztvevőknek sokkal több valódi élményben lesz részük. 

 

A 7–8 évesek hétvégente átlagosan napi 3,5, a 15-16 évesek pedig 4 órát töltenek képernyő előtt – derült ki nemrég a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024/2025-ös médiapiaci jelentéséből. Az elemzés arra is felhívja a figyelmet, hogy a gyerekek átlagosan 9 évesen kapják meg első mobilkészüléküket, a tízévesek többsége pedig már napi szinten használja az okostelefonját.

Pedig a korai vagy túlzott mobilhasználat több szempontból is rendkívül rossz hatással van a gyerekek és kamaszok idegrendszerére és pszichéjére: a túlzásba vitt kütyüzés hatására romolhat a koncentráció, felborulhat a gyerekek alvásritmusa és könnyen túlterhelődhet az idegrendszerük is – ez ingerlékenységet, mentális zavarokat, a koncentrációképesség romlását és impulzivitást okozhat náluk.

A közösségimédia-használat és az állandó online jelenlét miatt a kortárs hatásokra igencsak érzékeny kamaszokra nagyobb korosztályos nyomás nehezül, mint eddig bármikor – ez pedig szorongást és önbizalomhiányt, vagy akár evészavarokat és függőségeket is okozhat.

„Mára nemzetközi összefogás alakult ki a gyerekek, fiatalok képernyőidejének csökkentése érdekében. Szakértők és oktatáskutatók egyetértenek abban, hogy a digitális eszközökkel és okostechnológiákkal csak abban az életkorban szabad találkozni, amikor ezek már nem hatnak egyértelműen negatívan a gyerekek idegrendszeri fejlődésére” – magyarázza Pöltl Ákos, az Ifjúságkutató Intézet családbiztonsági szakértője, a Kapcsolj ki! mozgalom alapítója.

A gyerekek és fiatalok túlzott digitáliseszköz-használatára a Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom egy offline élményszerzésre buzdító kihívással válaszol – ennek keretében november 3. és 30. között a felső tagozatosokat és középiskolásokat, valamint iskoláik teljes közösségét a képernyőidő mérséklésére és a telefonhasználat háttérbe szorítására bátorítják. A kihívásban való részvételhez mindössze a magyar egyetemisták által fejlesztett Out! mobilapplikáció letöltésére van szükség.

 „Célunk, hogy a folyamatos online időtöltés helyett offline, és lehetőleg közösségi élményszerzésre buzdítsuk a diákokat, valamint a szüleiket és a tanáraikat is – éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy az Analóg November kampányhoz nem egyénileg, hanem iskolai szinten csatlakozhatnak a résztvevők” – mondja Máthé Zsuzsa, a Szent István Intézet igazgatója.

A részt vevő iskolák az applikáció letöltésekor egy legördülő listából választhatják ki saját intézményüket, a 3 legtöbb offline időt gyűjtő iskola pedig három kategóriában (kistelepülési, városi és fővárosi) értékes ajándékokat nyerhet. A kilenc díjazott intézmény mellett egy nyereményjáték során kisorsolt, szerencsés iskola is értékes nyereményekkel gazdagodhat.

A most induló kezdeményezés nem előzmény nélküli: 2025 tavaszán a Szent István Intézet a Szent Mihály Intézményfenntartóval (korábban Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága) közösen digitális böjtöt hirdetett. A nagyböjti időszakban lezajlott kihíváshoz 6 iskolai osztály (115 fő) csatlakozott, a felmérésbe ugyanakkor egy 100 fős kontrollcsoportot is bevontak. A 33 napos időszak kezdete előtt és utána is kognitív és az érzelmi státuszt mérő teszteket végeztek szakemberek – ezek eredményeiből kiderült, hogy a csaknem öthetes időszak alatt több mint 10 százalékot javultak a diákok figyelmi funkciói, téri és vizuális, valamint finommotorikai készségei, és a vizsgálati csoportban csökkent szorongás szintje is. A nemzetközileg is egyedülálló kutatás eredményei alapján a digitális böjtöt követően a vizsgált kamaszok körében csökkent a ridegség, az érzéketlenség és a motiválatlanság is.

Az Analóg November kihívás a Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom összefogásában valósul meg, és a kihívást több vállalat – többek közt a Dechatlon és a Libri – is nyereményekkel támogatja. Az Analóg November szakmai partnere mások mellett a Bethesda Gyermekkórház, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége és az Oktatási Hivatal  és az Ifjúságkutató Intézet is.

 

LM