Hírek

Iskolakezdés gyerekszemmel

Iskolakezdés gyerekszemmel

Kép forrása: meselaszemunk.hu

Mindjárt itt a szeptember, kezdődik az iskola, sorakozik a sarokban a vonalas füzet, a ceruza, az uzsonnás doboz és a tornazsák. Sokan nem gondolunk azonban arra, hogy a tanévkezdés előtt a látásvizsgálat is fontos része a felkészülésnek.

 

A látásromlás jelei ugyanis óvodás korban nehezen észrevehetők, gyakran csak az iskolában derül ki, hogy egy gyerek rosszul lát, és nem ritkán csak akkor, amikor már komolyabb tanulási nehézségek is társulnak mellé. Ha azonban időben lépünk, mindez megelőzhető. A HOYA és a Plukkido közös kezdeményezése a mesevilág segítségével szeretné felhívni szülők és gyerekek figyelmét a megelőzés fontosságára. Elindult a Mesél a szemünk kezdeményezés, amiben varázslatos fénygömböcök kalauzolják a gyerekeket a látás világában és játékos gyakorlatok segítik a családokat a látásromlás elkerülésében.

A rövidlátás előfordulása az egész világon rohamosan növekszik. 2020-as adatok alapján Közép-Európában a népesség közel harmada rendelkezett ilyen fénytörési hibával, 2050-re pedig ez a szám a becslések szerint eléri az 54%-ot.1 Ez azt jelenti, hogy jelenleg minden harmadik ember rövidlátó, 30 éven belül pedig minden második az lehet.

Megelőzni, amit meg lehet

A rövidlátás, vagy más néven myopia azonban nem csak a felnőttek számára jelent problémát, általában már gyermekkorban megjelenik, ugyanis leggyakrabban a szem fejlődése során alakul ki, és bizonyos életmódbeli szokások is befolyásolják. Kutatások bizonyítják, hogy minél többet nézünk közelre mindennapi tevékenységeink során, annál nagyobb lesz a myopia kialakulásának a kockázata, míg a szabadban eltöltött idő csökkentheti a kialakulásának és súlyosbodásának esélyét is.2, 3 Tehát ha odafigyelünk, gyermekünk látásáért minden nap tehetünk valamit.

Mesékkel a gyerekek egészségéért

A HOYA régóta küzd a rövidlátás terjedésének visszaszorításáért, a világon az elsők között vezette be a non-invazív kezelés lehetőségét is. Most a játékos gyerekneveléssel foglalkozó Plukkido pszichológusaival együttműködve a mesevilág segítségével szeretné megszólítani a szülőket, hogy ők is nagyobb figyelmet fordítsanak a látásromlás megelőzésére, és gyermekeiket bevonva aktívan tegyenek is érte a hétköznapokban.

„A rövidlátás hazánkban is egyre több gyermeket érint, ezért különösen fontos, hogy időben felismerjük a fénytörési hiba megjelenését, hiszen minél korábban derül fény egy problémára, általában annál több lehetőségünk van a megoldására. A Mesél a szemünk projekt elindításával arra szeretnénk ösztönözni a szülőket, hogy ne hanyagolják el a rendszeres szemvizsgálatokat, és hogy a gyerekeknek is könnyebb legyen a látásromlás megelőzését, illetve lassítását elősegítő életmódbeli szokásokat megtanulni” - fűzte hozzá Andorfi Tamás, optometrista, a HOYA szakmai tanácsadója.

Mesél a szemünk

Akár szemüveges gyermekünk, akár nem, látására vigyáznunk kell, ügyelnünk kell rá, hogy az lehetőleg ne romoljon. A Mesél a szemünk kezdeményezés ebben segít a szülőknek, hiszen szakemberek életmódbeli ajánlásait és a gyerekekre váró kihívásokat foglalja mesés keretbe. A Fényleckék olyan rövid küldetések, amik eloszlatják a prevenciós ajánlások kötelező feladat-jellegét miközben a gyerekek cselekedeteik révén hősként segíthetik a kedves meselényeket közös kalandozásaik során. A Fénypróbákat tartalmazó felkészítő mese pedig végigvezeti a gyerekeket a szemvizsgálat menetén, lehetőséget adva arra, hogy szórakoztató kalandként éljék meg a nem ritkán ijesztőnek tűnő helyzetet.

„Munkánk során sokszor tapasztaltuk, hogy a meséknek gyógyító ereje van, a gyerekeket elvarázsolhatja egy-egy érdekes történet. Mesébe szőve a saját nyelvükön szólhatunk hozzájuk, ők pedig a képzeletük segítségével játékos módon tanulhatnak, és az előttük álló kihívásokat is könnyebben leküzdhetik” - tette hozzá Táncsics Judit, a Plukkido ügyvezetője.

Az ingyenes, meséket tartalmazó hanganyagok a https://meselaszemunk.hu/ weboldalon érhetőek el.

Tippek a mindennapokra

A Fényleckék mesés küldetései a HOYA-val is szorosan együttműködő látásszakértők azon ajánlásai alapján készültek, melyek betartása a kutatások alapján2, 3 hozzájárul a látásromlás lassításához, illetve segíthet annak megelőzésében is. Ez a legfontosabb négy alapelv a következő:

  1. Naponta legalább két órát töltsünk szabadtéren a napfény pozitív hatása miatt.
  2. Kötelezettségeinken túl (pl. iskola, tanulás, munka) a szabadidőnkben napi két óránál többet ne nézzünk aktívan közelre (pl. telefonra, könyvre, stb.).
  3. A közelre tekintést igénylő tevékenységek közben kb. 20 percenként nézzünk legalább 20 mp-ig 20 méternél távolabbra.
  4. „Könyök-szabály”: általában semmit ne nézzünk közelebbről, mint a vállunk és a könyökünk közötti távolság.

Lásd, amit látnod kell

Ahhoz, hogy szülőként időben felismerjük a látásromlás jeleit, kulcsfontosságú, hogy tisztában legyünk azzal is, milyen esetleges tünetekre kell odafigyelnünk a hétköznapokban. Ha gyermekünk

  • szokatlanul sokat hunyorog, gyakran dörzsöli a szemét vagy sokszor panaszkodik fejfájásra,
  • feltűnően közelről nézi a TV-t, a tabletet, a telefont, szinte belebújik a könyvekbe, és a korábban messzebbről is jól észlelt tárgyakhoz egyre közelebb igyekszik kerülni,
  • játék közben vagy különböző feladatok megoldása során nehezen fókuszál, koncentrációs nehézségekkel küzd és fáradékonyabb, mint általában,

akkor mindegyik esetben állhat rövidlátás vagy más szemészeti probléma a háttérben.

Dr. Serfőző Csilla, gyerekszemész szakorvos így egészítette ki a fentieket: „Óvodás korban nehezen észrevehetők a látásromlás jelei, gyakran csak az iskolában derül ki, hogy egy gyerek rosszul lát, és nem ritkán csak akkor, amikor már komolyabb tanulási nehézségek is jelentkeznek. Ezért azt javasoljuk, hogy a gyerekek 3 éves kora körül a szülők mindenképpen kérjenek egy teljes körű szem- és látásvizsgálatot, ezután pedig célszerű, ha iskolakezdés előtt, az óvoda utolsó évében, 6-7 éves korban is ellenőriztetik a fiatalok látását. Iskolás korban ajánlott évente elvinni a gyerekeket egy szemvizsgálatra, lehetőleg a tanévkezdés előtt, hogy az esetlegesen társuló problémák elkerülhetőek legyenek.”