érdekességek

A Twitter az X

A Twitter az X

Kép forrása: pixabay.com

2006 márciusában négy fiatal fejlesztő – Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone és Evan Williams – egy akkor még kevéssé ismert startup, az Odeo égisze alatt valami forradalmira készültek. Az ötlet egyszerű volt: egy olyan platformot létrehozni, ahol az emberek rövid, legfeljebb 140 karakteres üzenetekkel oszthatják meg gondolataikat a világgal. A szolgáltatás neve eredetileg "twttr" volt, ami a rövidség és a mobiltelefonos SMS-ek korlátozásából eredt – hiszen ekkoriban még az okostelefonok nem uralták a piacot.

 

A "twttr" néhány hónap tesztelés után hivatalosan is elindult 2006 júliusában, immár Twitter néven. A platform villámgyorsan népszerűvé vált a technológiai közösségekben, majd 2007-ben, a South by Southwest (SXSW) fesztiválon robbant be igazán. A rendezvény szervezői hatalmas képernyőkön vetítették a látogatók tweetjeit, ezzel látványosan demonstrálva a rendszer valós idejű erejét.

Forradalom, választások és botrányok – Twitter a hírek frontvonalában

Ahogy nőtt a felhasználói bázis, úgy nőtt a Twitter társadalmi és politikai befolyása is. A 2010-es évek elején a Twitter kulcsszereplővé vált az Arab Tavasz során, ahol aktivisták e csatornán keresztül szerveződtek, információt osztottak meg és kerülték meg a cenzúrát. Később választások, katasztrófák és tüntetések során is rendre a Twitter vált az elsődleges hírforrássá.

Politikai vezetők, köztük Donald Trump is a Twitteren keresztül kommunikált közvetlenül követőivel, kikerülve a hagyományos médiát. Ez azonban új kérdéseket vetett fel a felelősségről, a moderálásról és az álhírek terjedéséről.

Tulajdonosváltás és új korszak: Elon Musk belépése

2022-ben a Twitter történetének egyik legnagyobb fordulópontja következett: Elon Musk, a Tesla és a SpaceX vezérigazgatója 44 milliárd dollárért felvásárolta a céget. Musk célja a szólásszabadság „visszaállítása” volt, ám döntéseit – például a moderáció lazítását és a fizetős „kék pipás” hitelesítést – sokan kritikával illették. A felhasználók megosztottak lettek, néhányan elhagyták a platformot, mások viszont új lehetőségeket láttak benne.

2023-ban Musk új nevet adott a szolgáltatásnak: X. A cél: a Twitterből – vagyis az X-ből – egy átfogó, mindenre kiterjedő „mindent tudó alkalmazást” építeni, a kínai WeChat mintájára.

A Twitter – vagy immár X – története még korántsem ért véget. Egy dolog azonban biztos: egy San Franciscó-i ötletből indult, 140 karakteres mikroblog-szolgáltatás mára globális jelentőségű kommunikációs eszközzé vált, amely nap mint nap alakítja, hogyan gondolkodunk, tájékozódunk – és beszélünk egymással.

A magyar Twitter-közösség felemelkedése – Hangok a kék madár szárnyán

Bár a Twitter globális sikerét már a 2010-es évek elején elérte, Magyarországon a platform növekedése jóval lassabban indult be. A hazai közösségi média felhasználók túlnyomó többsége a Facebook és később az Instagram felé fordult, így a Twitter sokáig inkább a „beavatottak” terepe maradt – újságírók, IT-szakemberek, közéleti elemzők és politikai megfigyelők gyülekezőhelye.

A magyar Twitter-közösség jellemzően kis létszámú, de rendkívül aktív és véleményformáló. Politikai újságírók, nemzetközi kapcsolatokat elemző szakértők, és egyre több közéleti szereplő használja a platformot napi kommentárok, hírelemzések és gyors reakciók megosztására. A Twitter így Magyarországon elsősorban nem a tömegek szórakoztató platformja lett, hanem egyfajta „digitális kávéház” – a gyors és szellemes hozzászólások, ironikus megjegyzések és viták színtere.

Politikai csatatér és kampányeszköz

Az elmúlt években a magyar politika is felfedezte a Twitter előnyeit – különösen a nemzetközi kommunikációban. Több kormánypárti és ellenzéki politikus is megjelent a platformon, különösen angol nyelvű üzenetekkel, célzottan külföldi közönség számára. Ez új dimenziót adott a hazai politikai kommunikációnak, ugyanakkor fokozta a polarizációt is: a magyar Twitteren gyakoriak a politikai szócsaták, szarkasztikus reakciók és „subtweet” üzengetések.

Újságírók és véleményvezérek terepe

Az újságírók különösen aktívak a magyar Twitteren: sokan itt kommentálják a napi eseményeket, linkelik legfrissebb cikkeiket, vagy osztanak meg háttérinformációkat. A véleményvezérek jelenléte miatt a Twitter fontos eszköze lett a hírgyártás és hírformálás háttérfolyamatainak – gyakran előbb jelennek meg információmorzsák egy-egy ügyben a Twitteren, mint a hivatalos hírportálokon.

Bár az X-re való átállás (és a változó szabályrendszer) okozott némi zavart a hazai közösségben is, a magyar Twitter – vagy X – továbbra is él és működik. A platform szerepe nem a széles közönség elérése, hanem a véleményformálás és gyors reakciók közvetítése maradt.

Egyre több fiatal, valamint technológiai és kulturális témák iránt érdeklődő felhasználó is felfedezi magának ezt a teret, így könnyen lehet, hogy a Twitter jövője Magyarországon is új lendületet vehet – ha nem is a tömegek, de a hangos kisebbség kommunikációs csatornájaként.

 

LM