érdekességek

Egyiptomi kávé: Kairó fekete itala

Egyiptomi kávé: Kairó fekete itala

Kép forrása: pexels.com

Kairóban a kávé nem pusztán koffein. Inkább egy társadalmi jelzőfény: ott van a sarkon, az árnyékos udvarban, a forgalmas utcán, és ott van a beszélgetésekben is. Az egyiptomi „ahwa” (a szó egyszerre jelent kávét és kávéházat) olyan, mint egy városi nappali: ide jönnek hírekért, vitáért, meccsnézésért, backgammonért, vízipipáért, és igen, néha azért is, hogy valaki végre kimondja hangosan, amit mindenki gondol.

 

A kávéivás első nagy fellendülése a térségben a 15. században, a mai Jemen környékén indult, és a kereskedelmi, illetve zarándokútvonalak mentén terjedt. Kairóba a kutatások szerint a 16. század elejére érkezett meg, és hamar láthatóvá vált a város vallási és tanuló közegeiben is.

A történet egyik kulcsszava az Al Azhar: a környéken a kávé nem pusztán új íz volt, hanem praktikus eszköz. Ébren tartott, koncentrációt adott, és közben létrehozott valamit, ami akkoriban még nem volt magától értetődő: nyilvános közösségi teret, ahol a mindennapi beszédnek súlya lett.

A kávéház, mint a város első „komment-szekciója”

A kávé igazi karrierje nem otthon indult, hanem a kávéházban. Az Oszmán Birodalom városaiban a kávéházak gyorsan olyan szerepet kaptak, amit ma nehéz egyetlen szóval leírni: egyszerre voltak találkozóhelyek, információs csomópontok, vitatermek, játéktermek és „hírfolyamok”.

És ahol ennyire sűrűn találkozik a város, ott előbb-utóbb megjelenik a gyanakvás is. A kávé a 16. században több helyen vitákat váltott ki vallási és társadalmi oldalról, és időnként tiltások is felbukkantak a régióban. A lényeg azonban az, ami később mindig megismétlődik: a szokás erősebb lett a tiltásnál. A kávé beépült a város működésébe.

Az „ahwa” Egyiptomban nem kávézó, hanem intézmény

A klasszikus egyiptomi ahwa nem a cappuccinók és latték terepe. Inkább a mindennapi élet „alapszintje”: kiülős székek, tálcák, cigaretta vagy vízipipa, backgammon, és mindig valaki, aki jobban tudja a híreket, mint a hírek. Az „ahwa” a hétköznapi Egyiptom egyik legstabilabb díszlete.

És itt jön az a finom kulturális csavar, amit a turisták gyakran csak a második-harmadik alkalommal értenek meg: az egyiptomi rendelés sokszor nem azt kérdezi, milyen kávét iszol, hanem milyen édesen.

A „sada” cukor nélkülit jelent, a „mazbout” közepesen édeset, a „ziyada” pedig nagyon édeset. Ezek a szavak nem múzeumi folklór, hanem élő rendelési nyelv a kávéházakban.

A kávé íze: erős, sűrű, és nem magyarázkodik

Az egyiptomi kávé elkészítése sokszor a török kávéhoz áll közel: nagyon finomra őrölt kávé, víz (és gyakran cukor) együtt melegítve, sűrű, aromás ital, a csésze alján üledékkel. Nem „hosszú kávé”, inkább rövid, karakteres és egyértelmű.

És ami legalább ennyire fontos: a kávé náluk gyakran tempót ad. Nem azért isszák, hogy gyorsabb legyen a nap, hanem hogy legyenek benne megállók.

A kávéházak, ahol történelem ült az asztalnál

Kairóban a kávéházi kultúrának vannak ikonikus pontjai. A Khan el Khalili bazár környékén működő El Fishawy például a források szerint 1797-ben nyílt, és a város egyik legendás találkozóhelyeként tartják számon.

A 20. századi, belvárosi „modern” kávéházi mítoszok közül pedig kiemelkedik a Café Riche, amely 1908-ban nyílt, és hosszú időn át a kairói értelmiségi és politikai élet egyik jellegzetes tere volt.

Az ilyen helyek azért érdekesek, mert megmutatják: a kávé Egyiptomban nemcsak tradíció, hanem városi infrastruktúra. Nem díszlet, hanem működő rendszer.

Kávé, ami nagy ügy, mégsem „napi liter”

Van egy adat, ami segít elválasztani a romantikát a valóságtól. A kávé Egyiptomban kulturálisan központi, de fogyasztásban nem európai léptékű. FAOSTAT-adatokra hivatkozó összesítés szerint Egyiptomban 2021-ben nagyjából 0,72 kg/fő/év volt a kávéfogyasztás.

Összehasonlításként az EU-ban a European Coffee Report kb. 5,7 kg/fő/év körüli átlagot jelöl (2023-as adatként).

A különbség beszédes: Egyiptomban a kávé nem mennyiségi történet, hanem társadalmi forma.

Mi maradt ugyanaz 500 év alatt?

A város változik, a kávézó-negyedek átrendeződnek, jönnek új italok, új trendek, de az „ahwa” lényege meglepően stabil:
helyet ad a beszélgetésnek.

Egy olyan világban, ahol minden gyorsul, és a figyelem egyre drágább, a kairói kávé egyik legfurcsább „luxusa” az, hogy nem siet. Megvárja, míg a mondat befejeződik. Megvárja, míg a vendég igazán megérkezik. És valahol ettől lesz több, mint ital: egy városi szokásból kultúra, kultúrából pedig identitás.

 

#érdekesség