
Kép forrása: byd.com
Amikor 1995-ben egy apró, mindössze 20 fővel induló kínai akkumulátorgyár megkezdte működését, senki sem gondolta volna, hogy alig három évtized múlva a globális autóipar egyik legnagyobb szereplőjeként, a villanyautózás egyik élharcosaként emlegetik majd. Ez a vállalat volt a BYD – azaz „Build Your Dreams” –, amely ma már nem csupán álmot épít, hanem gyárat, technológiát, és ami még fontosabb: jövőt.
BYD története Shenzhenből indult, egy olyan városból, amely az elmúlt 30 évben vált halászfalu helyett technológiai szuperhatalommá. Wang Chuanfu, a szerény származású vegyészmérnök, 1995-ben alapította meg a BYD-t, elsőként akkumulátorokat gyártva – mobiltelefonokhoz, laptopokhoz, majd elektromos járművekhez.
A fordulópont 2003-ban következett be, amikor a BYD felvásárolta a Qinchuan nevű, alig ismert autógyártót. Sokan legyintettek: „egy akkumulátorgyártó nem csinálhat autót.” Ők azonban nemcsak hogy csináltak, de újraértelmezték az autógyártást.
2008-ban a világ döbbenten figyelte, amikor a BYD piacra dobta a világ első sorozatgyártású plug-in hibridjét, a BYD F3DM-et. Egy évvel később Warren Buffett is felfigyelt a vállalatra – és 232 millió dolláros befektetésével gyakorlatilag hitelesítette a kínai álmot.
A 2010-es évek második felében a világ elkezdett zöldülni, és BYD már ott volt az élvonalban. Saját akkumulátortechnológiájukkal, vertikálisan integrált gyártási láncukkal és az állami támogatásokkal a hátuk mögött robbanásszerűen nőni kezdtek.
2022-ben a vállalat bejelentette: teljesen leállítja a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autók gyártását. Innentől csak elektromos és plug-in hibrid modellek gördültek le a gyártósorról – ezzel elsőként lépték meg azt, amit sok nyugati gyártó csak évek múlva mert.
A márkák – például a BYD Atto 3, Seal vagy Dolphin – ma már nemcsak Kínában, hanem Európában is megjelennek, egyre határozottabb fellépéssel. 2023-ra a BYD megelőzte a Teslát az eladott villanyautók darabszámában, és már több mint 70 országban van jelen.
BYD Magyarországon – a jövő gyárát építik nálunk
A történet magyar vonatkozása is figyelemre méltó: 2023 decemberében a BYD bejelentette, hogy Szegeden építi fel első európai személyautógyárát. Az üzem nemcsak munkahelyeket teremt, de stratégiai szerepet is játszik az európai elektromobilitásban. A gyár 2025-ben indulhat el – ezzel Magyarország belép az elektromos autógyártás elit klubjába.
Build Your Dreams – vagyis: Építsd meg az álmaidat
A BYD ma már nem csupán autókat gyárt. Villamosokat, buszokat, energia-tárolási rendszereket, akkumulátorokat, napelemeket – a jövő infrastruktúráját. És miközben Európa és az Egyesült Államok még csak rendezi sorait, a kínai gyártó már a pályán fut – sőt, egyre közelebb kerül a célvonalhoz. BYD története nem csupán a kínai gazdaság felemelkedésének szimbóluma. Egyben figyelmeztetés is: a jövő nem vár. Aki kimarad, lemarad.
LM





