Család

Így turbózhatjuk fel a gyerekek agyát a nyári szünetben

Így turbózhatjuk fel a gyerekek agyát a nyári szünetben

Kép forrása: GEM Tanulási Központ

Néhány hét és itt a nyári szünet, de sok gyermek számára nem jelent felhőtlen kikapcsolódást a következő 2 és fél hónap, mert az iskolai teljesítménye elmaradt a várakozásoktól, rossz jegyekkel zárta a tanévet. A szülők számára pedig az a nagy kérdés: hogyan segíthetnek leghatékonyabban a gyereküknek. A kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató tippeket ad a nyári felkészítés megkönnyítéséhez.

 

Nemcsak a nehézségekkel küzdőknek, de a tehetséges gyermekeknek is szükségük lehet kognitív fejlesztésre ahhoz, hogy igazán kiemelkedjenek. A tehetséggondozás szempontjából is kulcsfontosságú az úgynevezett „feldolgozó rendszerek” optimális működése. Sok szülő azonban leginkább akkor lép, amikor gyermeke iskolai teljesítménye messze elmarad az IQ-jától várható szinttől, nem jók a jegyei, láthatóan demotivált, és feladja a küzdelmet a tanulással.

 

Elég lesz a nyárra egy magántanár?

„Ha a gyerek jónéhány hetet hiányzott, tartalmi lemaradásai vannak, elég lehet egy magántanárral bepótolni a tananyagot. Ám ha az iskolai nehézségek hónapok, vagy netán évek óta fennállnak, ha a gyermek szorong, nincs önbizalma, akkor nem elég az egyszerű korrepetálás, hanem az intelligencia mélyén megbúvó mentális képességeket kell tartalomfüggetlen módon megerősíteni” – magyarázta a GEM Tanulási Központ <https://gem.hu/>  szakmai vezetője.

„Fontos megérteni, hogy a tanulási nehézségek mögött gyakran nem lustaság vagy figyelmetlenség áll, hanem figyelemzavar vagy feldolgozási zavar. A gyermekek kognitív képességeinek fejlesztése az elmúlt 20 évben különösen felértékelődött, egyrészt a modern „járványként” emlegetett figyelem- és tanulási zavarok előfordulásának növekedése miatt, miközben elvárás lett, hogy a gyerekek hihetetlen tempóban fejlődjenek, és csúcsteljesítményt érjenek el”– fejtette ki Dr. Bohács Krisztina.

A szakértő szerint az iskoláskorú gyermekeknek nagyjából 10–15 százaléka küzd valamilyen tanulási nehézséggel, diszlexiával, diszgráfiával, diszkalkuliával. Az úgynevezett kettős különlegességű tanulók (akik egyszerre tehetségesek és tanulási zavaruk is van) aránya pedig 2–5 százalék lehet. A legtöbb ilyen gyermek nem kapja meg időben a megfelelő támogatást.

„Egyetlen perc alatt több száz inger bombázza a gyermekek figyelmét: a kütyük, a közösségi média, a digitális világ folyamatos jelenléte mellett a környezet is megváltozott, ami egyre nagyobb terhet ró a gyerekek idegrendszerére. Mindez oda vezetett, hogy a mentális egészség és a tanulási folyamatok már kisiskolás korban is hatalmas kihívások elé állítják a családokat” – tette hozzá Dr. Bohács Krisztina.

Hétköznapi jelei, hogy baj van

A szülők gyakran csak akkor kapnak észbe, amikor a gyerek jegyei leromlanak, vagy amikor a tanár jelzi, hogy a gyerek „szétszórt” az órán. Pedig a problémák jelei már jóval korábban megmutatkozhatnak. A szakértő példaként sorolta: ha a gyerek gyakran álmodozik, látszólag nem követi az utasításokat, impulzív, sokat beszél, gyakran belevág mások szavába, vagy akár gyakran elveszíti a dolgait. Emellett például nehezen viseli a házi feladatot, halogat, dührohamai lehetnek, türelmetlen, érzelmileg lobbanékony, szorong, nem tudja a szorzótáblát, felcseréli a számokat, vagy szegényes a szókincse, esetleg sok a helyesírási hibája.

„Ha a szülő ezeket tapasztalja, érdemes szakember segítségét kérni a háttérben húzódó okok feltérképezésére”- hangsúlyozta a kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató. „Az intelligenciának két oldala van: a kristályos intelligencia, amely a tantárgyi tudást, a tartalmak ismeretét jelenti. Ez az, amit a hagyományos iskolai oktatás és a magántanári korrepetálás céloz. A másik oldala az úgynevezett fluid, vagyis folyékony intelligencia. Ez a feldolgozó rendszereket jelenti, amikor az emberi agy feldolgozza az információkat, az alapanyagot” – tette hozzá.

Hogyan segíthet a kognitív fejlesztés?

A tudományos alapú, úgynevezett evidencia-alapú kognitív fejlesztő programok célja, hogy tartalomfüggetlen módon erősítse azokat az agyi funkciókat (például figyelem, memória, gondolkodás, feldolgozási sebesség), amelyek elengedhetetlenek a tanulás sikeréhez. Ilyenkor a gyerekek nem tantárgyakat tanulnak, hanem „megtanulnak tanulni”. A kutatások szerint ezek a programok akár 15–20 IQ-ponttal is növelhetik a gyermek kognitív teljesítményét, ami a mindennapokban azt jelenti, hogy ezután a gyermek könnyebben koncentrál, gyorsabban dolgozik, magabiztosabb, sikeresebb és érzelmileg kiegyensúlyozottabb lesz.

„A nyári szünet ideális időszak a kognitív fejlesztésre <https://gem.hu/nyari-intenziv-kepessegfejleszto-kurzusok/> , hiszen nincs iskolai stressz, nem kell dolgozatokra készülni. Egy 6-7 hetes intenzív kurzus során a gyermek a délelőttjeit fejlesztő foglalkozásokkal töltheti, és még így is marad ideje a családi nyaralásra, játékra és pihenésre. Egy jól felépített nyári program után a gyermek újult erővel, megerősödött önbizalommal vághat neki a következő tanévnek”- magyarázta a szakértő.

Dr. Bohács Krisztina tapasztalatai szerint sok tehetséges, de rejtett tanulási nehézséggel küzdő gyermek marad „láthatatlan” a magyar oktatási rendszerben, mert a jó intellektuális képességeiknek köszönhetően képesek kompenzálni a nehézségeiket. Így a problémák csak később, sokszor a középiskolában vagy akár az egyetemen válnak nyilvánvalóvá.

A szakértő úgy fogalmazott: ahogyan a régi mondás tartja, „Nyáron gyűjt az eszes!” – vagyis a hosszú távú siker titka a tudatos felkészülés. Fontosnak nevezte azt is, hogy a szülők és pedagógusok bátorítsák a kíváncsiságot, adjanak teret a játéknak, a szabad gondolkodásnak, amire a vakáció kiválóan alkalmas.

 

LM