állás kalauz

Dupla bevételi esély AI-alapú munkahelyekkel

Dupla bevételi esély AI-alapú munkahelyekkel

Kép forrása: Unisys

A Magyarországon mintegy 700 főt foglalkoztató Unisys közzétette legfrissebb globális kutatását arról, hogy miként használják a vállalatok az AI-alapú digitális munkahelyi megoldásokat versenyképességük megőrzésére a gazdasági bizonytalanság idején. A kutatás egyik fő tanulsága, hogy nő a szakadék a jól teljesítő és a lemaradó vállalatok között.

 

A Unisys Digital Workplace Insights Report 2025 című tanulmány 1000 felsővezető és IT-döntéshozó megkérdezésével készült az Egyesült Államokban, Európában és az ázsiai–csendes-óceáni térségben. A kutatás megállapította, hogy azok a szervezetek, amelyek munkavállaló-központú, AI-jal támogatott digitális munkahelyi megoldásokba fektetnek, kétszer akkora eséllyel haladják meg bevételi és értékesítési céljaikat, mint azok, amelyek visszafogják beruházásaikat.

Mit mutatnak pontosan a számok az éllovasokról?

A jelentés egy több mint 100 vállalatból álló szűk csoportot is azonosít, akiket „termelékenységi éllovasnak” nevez: ezek azok a cégek, ahol az AI és a dolgozói élmény tudatos fejlesztése már ma mérhető üzleti eredményeket hoz, miközben a későn lépők egyre nehezebben tartják a lépést. Ezeknél a cégeknél több fontos mutatóban is jelentős előny rajzolódott ki a lemaradókkal szemben, köztük:

• Nagyobb arányú javulás az innovációban (91% vs. 17%), a kibervédelemben (98% vs. 42%) és a megtérülésben (99% vs. 41%).

• A célok túlteljesítése a munkavállalói elégedettség és megtartás terén (91% vs. 31%).

• A generatív AI kulcsszerepének felismerése az üzletmenet folytonosságában üzemszünet esetén (87% vs. 35%), valamint az IT-terhelés csökkentésében (92% vs. 42%).

„A jövő iparági vezetői nem pusztán bevezetik az AI-t, hanem úgy alkalmazzák, hogy az valóban szolgálja a munkavállalókat és az üzleti stratégiát” – mondta el Patrycja Sobera, az Unisys digitális munkahelyi megoldásokért felelős vezetője. „A sikeres szervezetek ötvözik az okos AI-beruházásokat a dolgozói igények alapos megértésével. Az AI azonban önmagában nem elég: az üzleti és az IT-vezetők közös gondolkodása és együttműködése elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezetek hosszú távon is ki tudják aknázni a digitális munkahelyi transzformációban rejlő lehetőségeket.”

Vezetői megosztottság fékezheti a digitális fejlődést

A kutatás szerint jelentős különbség van abban, ahogy az IT- és az üzleti vezetők a digitális munkahelyet megítélik. Az IT-vezetők elsősorban a működési hatékonyságra, a megtérülésre és a termelékenységi koncentrálnak, míg az üzleti vezetők a munkavállalói teljesítményt és élményt helyezik előtérbe. Ennek megfelelően mindössze az üzleti vezetők 32%-a gondolja úgy, hogy a digitális munkahelyi eszközök azonos színvonalon működnek távoli és irodai munkavégzésnél is, szemben az IT-vezetők 67%-ával. A generatív AI szerepének megítélésében is komoly eltérés látszik: míg az IT-vezetők 72%-a kritikusnak tartja azt az üzemszünetek csökkentésében, addig az üzleti oldalon ezt alig minden harmadik vezető osztja.

AI-alapú támogatás: kevesebb üzemszünet, kisebb IT-terhelés

A „termelékenységi éllovasnak” számító vállalatok pontosan tisztában vannak azzal, hogy a generatív AI nemcsak üzleti eredményeket hoz, hanem alapjaiban átalakítja a technológiai problémák kezelését is. Az AI-alapú digitális munkahelyi rendszerek képesek csökkenteni az üzemszüneteket, automatikusan priorizálni a sürgős hibajegyeket, valamint gyorsabban visszajuttatni a dolgozókat a munkába.

A generatív AI a nap 24 órájában, időzónáktól függetlenül reagál az incidensekre, így folyamatos működést biztosít. Ennek megfelelően az éllovas vállalatok 87%-a tartja kritikusnak az AI szerepét üzemszünet idején, és 92%-uk szerint egyszerre csökkenti az IT-terhelést és a kieső munkaidőt. Ezek a szervezetek már nemcsak a generatív AI-t használják aktívan, hanem egyre nyitottabbak az AI-ügynökök (agentic AI) alkalmazására is a támogatási folyamatok megerősítésére.

A siker kulcsa továbbra is az ember

Bár a technológia meghatározza a modern szervezetek működését, a kutatás szerint a valódi versenyelőnyt továbbra is az jelenti, hogy a vállalatok mennyire tudják figyelembe venni a munkavállalók igényeit. A „termelékenységi éllovasnak” minősülő vállalatok 96%-a pontosan érti, mit várnak el a dolgozók az informatikai rendszerektől, szemben a lemaradók 72%-ával.

Ezek a szervezetek hatszor nagyobb arányban alkalmaznak élményalapú szolgáltatási mutatókat (XLA) a hagyományos szolgáltatásialapú szerződések, SLA-k helyett, valamint 93%-uk rendszeresen gyűjt munkavállalói visszajelzéseket IT-beruházásai kapcsán. Ennek eredményeként az éllovasok 91%-a túlteljesíti a munkavállalói elégedettségre és megtartásra vonatkozó elvárásokat.

 

LM